Industrija luksuznih jahti ulazi u novu eru, dok milijarderi traže nuklearni pogon kao rešenje za rastuću kritiku o ekološkom uticaju njihovih megajahti…
Prema najnovijem izveštaju Lloyd’s Register, pojedini ultra-bogataši već razmatraju implementaciju nuklearnih pogona na svojim superjahtama do kraja ove decenije. „Nuklearna energija može biti jednako transformativna za pomorsku industriju kao prelazak sa drveta na gvožđe ili sa jedra na paru,“ kaže Engel-Jan de Boer, globalni direktor jahting sektora u Lloyd’s Register.
Dok su superjahte dugo bile simbol raskoši, sve češće se suočavaju sa kritikama zbog ogromne emisije ugljen-dioksida. Nuklearni pogon im omogućava da predstave ekološki narativ – luksuzna putovanja bez emisija i potrebe za čestim punjenjem goriva. Za razliku od dizel pogona, koji zahteva konstantne zalihe i proizvodi ogromne količine štetnih gasova, nuklearni reaktori mogu godinama raditi bez potrebe za dopunom goriva, pritom ne emitujući direktne emisije ugljenika.
Osim ekoloških benefita, nuklearna energija donosi i tehnološke prednosti. Veće brzine, bolja efikasnost i više prostora za luksuzne sadržaje čine ove jahte privlačnim rešenjem za ultra-bogate. U poređenju sa dizelom, uranijum poseduje daleko veću gustinu energije, omogućavajući duže plovidbe bez ograničenja gorivom.
Cena nije prepreka – dok početna investicija u nuklearni pogon može biti visoka, dugoročno troškovi operacija su značajno niži. Vlasnici jahti verovatno će iznajmljivati reaktore, tretirajući ih kao kapitalno ulaganje sa predvidivim troškovima energije po megavat-satu.
Iako savremeni reaktori poseduju ugrađene sigurnosne mere, sećanja na Černobil i Fukušimu još uvek izazivaju zabrinutost javnosti. Regulatorni okviri moraju biti značajno ažurirani pre nego što nuklearni pogon postane realnost u sektoru luksuznih jahti.
Industrija je podeljena – dok neki milijarderi žele nuklearne jahte do kraja dekade, drugi zagovaraju postepeni prelaz u narednih 20 godina. U svakom slučaju, milijarderi traže rešenje za svoj ekološki imidž, a nuklearna energija mogla bi postati ključ njihovog plana.
Ekološki ulog ne može biti veći – prema podacima, 300 najvećih superjahti godišnje emituje oko 285.000 tona CO₂, što je više od cele države Tonge. Sa skoro 6.000 superjahti na moru, ove plutajuće palate postale su najveći izvor emisija među luksuznim dobrima milijardera. Na primer, jahta Koru Džefa Bezosa godišnje emituje oko 7.000 tona CO₂, što je ekvivalent godišnjoj emisiji 445 prosečnih Amerikanaca.
Dok neki milijarderi gledaju ka nuklearnoj energiji, drugi istražuju druge ekološke opcije. Bil Gejts je predvodnik ove inicijative sa svojom jahtom Breakthrough (Project 821), prvom superjahtom na vodonične gorivne ćelije. Duga 388 stopa, vredna 640 miliona dolara, jahta koristi vodonične gorivne ćelije za napajanje, proizvodeći samo vodenu paru kao nusproizvod. Međutim, ograničena zaliha vodonika znači da su potrebni bio-dizel generatori, koji smanjuju emisije za 90% kada je to neophodno.