Za mnoge Italijane, čuvena Vespa je simbol slobode, mobilnosti i stila koji oslikava duh italijanskog života.
Osim toga, sada ima šansu da postane nacionalno kulturno nasleđe, zbog bauka restriktivnih propisa Evropske unije.
Vespa kao nacionalno nasleđe - italijanska ikona suočena sa novim propisima EU
Italija, poznata po odličnom dizajnu i dubokoj brizi za svoju nacionalnu baštinu, preduzima korake da zaštiti jedan od svojih najprepoznatljivijih proizvoda - skuter Vespa. Oni žele da se kultno vozilo prepozna kao nacionalno kulturno nasleđe. Da li se radi o nostalgiji? Ne baš.
Ova ideja je dobila na značaju u kontekstu pooštravanja standarda za emisiju izduvnih gasova u Evropskoj uniji. Inicijativu podržava desničarska vladajuća stranka Liga, na čelu sa ministrom saobraćaja Mateom Salvinijem, koji strahuje da će se Vespa suočiti sa ograničenjima drumskog saobraćaja.
Vespa - istorija legendarnog skutera
Vespa nije samo prevozno sredstvo – ona je simbol italijanskog načina života koji godinama uživa globalno priznanje. Istorija Vespe počela je 1946. godine, kada je italijanski inženjer Koradino D'Askanio, po nalogu preduzetnika Enrika Pjađa, dizajnirao jednostavan, ekonomičan skuter, koji je lak za korišćenje. D'Askanio, koji je ranije dizajnirao vojne avione, napravio je vozilo koje je brzo steklo popularnost ne samo u Italiji već i širom sveta. Vespa je brzo postala simbol posleratne obnove i modernizacije u Italiji. Moderan, ali praktičan dizajn, učinio je Vespu ikonom italijanskog stila, prepoznatljivom širom sveta.
Vespin uspeh je stigao i do Holivuda, gde su se u filmu „Praznik u Rimu” iz 1953. godine na Vespi ulicama Rima vozili Gregori Pek i Odri Hepbern. Ova scena je postala manifest italijanskog stila i ostala je u kolektivnom sećanju kao jedan od najpoznatijih momenata u istoriji kinematografije.
foto: Youtube
Vespa - simbol italijanskog načina života i nacionalnog kulturnog nasleđa
Italijanski gradovi poput Rima i Napulja gotovo su neraskidivo povezani sa Vespom. Uske ulice, pretrpani centri i šarmantne uličice čine Vespu savršenim prevoznim sredstvom u urbanom haosu. Za mnoge Italijane Vespa nije samo skuter – ona je simbol slobode, mobilnosti i stila koji oslikava duh italijanske svakodnevice. Vespa, kao deo italijanske kulture, nalazi svoje mesto i u prestižnim muzejima širom sveta, poput Milanskog trijenala ili njujorškog Muzeja moderne umetnosti.
Nije iznenađujuće što su kao odgovor na nova pravila EU o emisiji gasova koja bi mogla da ugroze registraciju starijih modela Vespa, Mateo Salvini i njegova stranka predložili da Vespa bude priznata kao nacionalno kulturno nasleđe.
Predlog zakona, koji je podnet u parlamentu, ima za cilj da zaštiti Vespu od bilo kakvih budućih ograničenja drumskog saobraćaja. Salvini ističe da Vespa nije samo simbol italijanskog dizajna, već i sastavni deo nacionalnog nasleđa čiju istorijsku, umetničku i kulturnu vrednost treba zaštititi.
Salvini tvrdi da Vespa, kao "italijanski simbol na dva točka", zaslužuje da se slobodno kreće, bez obzira na buduće propise o emisiji izduvnih gasova. Njegov predlog su podržali mnogi Italijani.
Vespa - globalni ekonomski uspeh
Pored svoje kulturne vrednosti, Vespa je i globalni ekonomski fenomen. U 2022. godini vrednost brenda Vespa, prema proceni konsultantske kuće Interbrand, iznosila je impresivnih 1.079 miliona evra. Tokom protekle decenije, Piaggio, proizvođač Vespe, proizveo je i prodao više od 1,6 miliona jedinica ovog kultnog skutera širom sveta.