Kineska aerokosmička kompanija Yunxing, poznata i kao Space Transportation, najavila je ambiciozne planove za revoluciju u oblasti putovanja velikim brzinama, predstavljajući dva inovativna dizajna letelica koje pomeraju granice komercijalne avijacije…
Dok zapadne kompanije razvijaju nadzvučne avione koristeći konvencionalne metode aeronautičkog inženjeringa, Yunxing se oslanja na svemirsku tehnologiju, što ga izdvaja u trci za oživljavanje supersoničnog komercijalnog letenja.
Yunxing trenutno razvija dva ključna modela: svemirski avion Cuantianhou i komercijalni putnički avion Yunxing, koji imaju potencijal da transformišu avio-industriju. Kompanija je već demonstrirala značajan napredak, uspešno testirajući ramjet motor u decembru 2024. godine, pri čemu je letelica dostigla brzinu od Ma 4 na velikoj visini.
Za poređenje, američka kompanija Boom Supersonic razvija model Overture, koji će leteti brzinom od Ma 1,7 i moći će da primi 65-80 putnika. Nasuprot tome, Yunxing planira avion kapaciteta 50 putnika koji će leteti brzinom od Ma 5, gotovo tri puta brže od Boom modela.
Ovo znači da bi Yunxing avion mogao da skrati let između Londona i Njujorka na manje od dva sata, dok bi Boom Overture letelica isti put prešla za 3,5 sata.
Obe kompanije suočavaju se sa sličnim izazovima, uključujući zabranu nadzvučnih letova iznad kopna u mnogim državama, kao i aerodinamičke i termalne izazove kod upravljanja letelicama pri velikim brzinama.
Međutim, Yunxing ekstremniji ciljevi donose dodatne komplikacije – Ma 5 let znači intenzivnije zagrevanje trupa, što zahteva napredne materijale i tehnologije upravljanja toplotom, dok Boom konzervativniji pristup donekle olakšava inženjerske zahteve.
Boom Supersonic planira da komercijalizuje Overture do 2029. godine, dok Yunxing planira postepeni razvoj – prvo će 2027. lansirati autonomni avion za dva putnika, a zatim će do 2030-2031. godine razviti punu verziju sa 50 putničkih mesta.
Iako bi ovaj pristup mogao značiti kasniji ulazak na tržište, pruža više prilika za testiranje i optimizaciju dizajna.
Yunxing donosi radikalne inovacije u dizajn aviona. Njihov Cuantianhou svemirski avion biće sposoban za vertikalno poletanje i sletanje, slično F-35 borbenom avionu, što bi omogućilo operacije sa manjih aerodroma i smanjilo zavisnost od konvencionalne piste.
Još jedna ključna razlika je rotacioni detonacioni motor, koji je značajan tehnološki odmak u odnosu na turboventilatorske motore koje Boom planira da koristi za Overture.
Ovakav inovativan pristup mogao bi doneti prednosti u pogledu fleksibilnosti i aerodromske infrastrukture, ali istovremeno povećava složenost i rizike u razvoju.
Sa 600 zaposlenih i podrškom državnih i privatnih investitora, Yunxing postaje ozbiljan konkurent zapadnim kompanijama koje predvode supersoničnu revoluciju još od doba Konkorda.
Međutim, prava provera uspeha biće sposobnost kompanije da svoje ambiciozne tehničke ciljeve pretvori u komercijalno održiv i sertifikovan avion, sposoban da funkcioniše u okviru složenih međunarodnih vazdušnih regulativa i bezbednosnih standarda.
Hoće li Yunxing ili Boom Supersonic prvi vratiti nadzvučna putovanja u komercijalnu avijaciju, ostaje da se vidi. Ipak, njihovi različiti pristupi ukazuju na razne puteve ka istom cilju – revoluciji brzog i efikasnog globalnog transporta.