Ako vas zanima luksuz, onda ste na pravom mestu. Teško da ćete naći bilo šta luksuznije od privatnih aviona.
Već decenijama broj prevezenih putnika putem aviona premašuje brojke koje prevezu stariji vidovi putovanja, poput vozova ili autobusa. Danas avioni verovatno na godišnjem nivou prevezu više putnika nego svi ostali vidovi prevoza zajedno. Sigurno ste čuli za onu izreku da imate više šansi da doživite udes u vozu nego u avionu. Ovo je naravno nemoguće dokazati, tako da ostavljamo vama da o tome razmislite, međutim ono što predstavlja činjenicu je da unutar kategorije avionskog prevoza takođe postoji pod kategorija luksuznih aviona, koji se od onih običnih razlikuju po mnogo čemu.
Saznajte kako leti ostala polovina (jednog procenta) populacija, ovo je lista 10 najskupljih privatnih aviona:
10. Dassault Falcom 5X, $45 miliona
Novi Falcon 5X je planiran za prvi let u prvom kvartalu 2015. Maksimalni dolet je 5.200 nautičkih milja. Prema kompaniji Dassault, jedna od ideja prilikom projektovanja aviona je da se osvetljenje kabine ostavi što više prirodnom svetlu, zahvaljajući 28 prozora koji su poprilično veći nego kod prethodnih modela. Prozori koji čine svojevrsnu galeriju u kabini zaista deluju kao da su tema ovog aviona.
Prema rečima Stiva Versana, osnivača kompanije Jet Business, kupci ovog tipa aviona sa velikim doletom, obično imaju veoma specifčan ukus kad je u pitanju dizajn. Nije neuobičajeno da teme i arhitektonska rešenja iz njihovih jahti ili mnogobrojnih domova širom sveta, budu zahtev i prilikom dizajna aviona. Međutim, velika većina ipak ove avione doživljava kao poslovna sredstva, i prema tome od njih očekuje primarno komfor i brzinu usluge.
9. Embraer Lineage, $52 miliona
Embraer je testirao novu, unapređenu verziju modela Lineage 1000, pod nazivom Lineage1000E, na Konvenciji Nacionalne Asocijacije Biznis Avijacije, u oktobru u Las Vegasu. Dolet ovog aviona je 4.600 nautičkih milja i prima do 19 putnika u 5 odvojenih sekcija kabine.
Embraer-ov CEO Marko Tulio Pelegrini je opisao ovaj avion kao „drugi dom“, zbog komfora koji nudi, a koji uključuje: daljinski kontrolisana sedišta i stolove, razne portove i dodatke za iPad, sistem kontrole osvetljenja integrisan sa iPad-om, do 5 TV-a itd. Najveća sekcija kabine može da primiti TV od 48 inča sa surround zvučnim sistemom od 5 zvučnika.
8. Dassault Falcon 7X, $52 miliona
Odmah iza Gulfstream-a i Bombardier-a po ceni, franscuski proizvođač Dassault je takođe veoma popularan među korisnicima poslovnih privatnih aviona velikog doleta.
Zapravo, Dassault-ov Falcon 7X je jedini poslovni avion sa tri motora koji nudi odlične performanse na kratkim aerodromima. Od njihovog uvođenja na tržište 2007, do sada je izrađeno preko 215 primeraka ovog aviona, a oni ostaju veoma popularni, i pored nešto manjeg prostora u kabini nego kod Gulfstream-ovih Global aviona.
Unutrašnjost kabine 7X je dizajnirana od strane BMW-a, i uključuje walk-in tuš kabine, Blue ray DVD plejer kao i in-flight pristup internetu.
7. Gulfstream G550, $55 miliona
G550 je Gulfstream-ov stariji model koji je lider na tržištu privatnih aviona od 2003, sa više od 470 prodatih primeraka.
Gulfstream G550 dolazi sa svim pogodnostima koje mogu biti potrebne najbogatijim poslovnim ljudima: faks mašina, wireless lokalna mreža kao i satelitska komunikacija, sve to dolazi kao standardni deo paketa. Pored toga ovaj model uključije i automatski sistem kontrole vazduha koji održava kabinu snabdevenu sa 100% svežim vazduhom.
6. Bombardier Global 6000, $55 miliona
Dok modeli 7000 i 8000 neće biti gotovi pre 2017, verzija 6000 se već pojavila na tržištu, praktično odmah osvojivši kupce svojom kabinom koja nudi najviše prostora u kategoriji privatnih aviona.
Sa doletom od 6.250 nautičkih milja, model 6000 odlikuje usavršeni kokpit u poređenju sa modelima koje zamenjuje, poput Bombardier-ovog Global Express-a XRS.
6000 je trenutno vrhunac ponude kanadske kompanije. Može da primi do 8 putnika i posadu od 4 člana, dok dolet omogućava široki izbor destinacija, kao što su linije Tokijo-Dubaji, Johanesburg-London, ili Moskva-Los Anđeles.
5. Bombardier Global 8000, $66 miliona
Bombardier Global 8000 nudi kabinu koja je razdvojena na 3 segmenta, što je prema navodima kompanije optimalni raspored prostora kao i upravo ono šta njihovi kupci širom sveta traže. Ovaj model može da primi do 19 putnika.
8000 ima dolet od 7.900 nautičkih milja pri brzini od 0.85 mah, što mu otvara široki izbor destinacija, kao što su Sidnej-Los Anđeles, ili Sidnej-Hong Kong. Bombardier tvrdi da 8000 takođe postavlja nove standarde što se tiče efilasnosti potrošnje goriva i emisije štetnih gasova.
Prema tvrdnjama Stiva Versana, osnivača kompanije Jet Business, Bombardier Global Express serija je verovatno najbliža konkurencija kompaniji Gulfstream.
4. Bombardier Global 7000, $68 miliona
Bombardier-ov 7000 je veoma sličan jeftinijem modelu 8000, a nudi dolet od impresivnih 7.300 nautičkih milja za 10 putnika u kabinskom prostoru podeljenom na 4 zone.
Kanadska kompanija zna da je glavna potražnja unutar ove kategorije aviona za modelima sa ultra dugim doletom, pa prema tome, Bombardier ide rame uz rame sa Gulfstream-om na ovom polju. Kompanija računa da će potencijalni kupci biti radi da sačekaju 2 do 3 godine, koliko će im biti potrebno da počnu sa isporukom modela 7000 i 8000.
3. Gulfstream G650, $72.5 miliona
Gulstream je od svog prvog pojavljivanja na tržištu postao veoma popularan izbor kako bogatih milijardera, tako i raznih zvezda iz show biznisa.
Tako da ukoliko želite da dođete do sopstvenog primerka najnovijeg i najskupljeg modela Gulfstream-a, na isporuku gotovog aviona moraćete da sačekate do 2017. ili 2018. Toliko je lista čekanja dugačka.
Ovaj avion ima dolet od 7.000 nautičkih milja kao i maksimalnu brzinu od 0.925 maha, što ga čini najbržim avionom u kategoriji, u upotrebi.
Potražnja za Gulfstream-om G650 je toliko visoka da su neki od njihovih ultra bogatih vlasnika, poput Bernija Eklstona, počeli da ih preprodaju drugim kupcima za profit od između 5 i 7 miliona dolara po komadu.
2. Airbus A319 Corporate Jet, $89 miliona
Airbus-ov A319 ACJ je najbliži konkurent Boeing-ovom Business Jet-u. A319 Corporate je takođe po dimenzijama najveći avion ovog tipa na tržištu, sa kapacitetom putnika između 18 i 30 kao i doletom od 5.900 nautičkih milja.
Ovaj avion je korporativna verzija Airbus-ovog modela A319. koji je po sebi „skraćeni“ komercijalni A320. Početkom prošle godine, kompanija Emirates je uključila verziju A319 aviona koji su transformirani u luksuznu fotu avio kompanije koju je moguće unajmiti putem websajta. Ovaj model „Emirates Executive Airbus A319“ može da usluži 19 putnika u okviru 10 privatnih luksuznih apartmana, salonom i trpezarijom.
1. Boeing Business Jet 3, $99 miliona
Boeing Business Jet 3. je zvanično predstavljen prošle godine ima dolet od 6.000 nautičkih milja. Zasnovana na Boeing-ovom 747 komercijalnom avionu, ova letelica ima ekstremno veliku kabinu u kojoj ima sasvim dovoljno prostora za salon, deo za poslugu, trpezariju, kao spavaću sobu-apartman. Kapacitet aviona je 34 putnika i 8 članova posade, kao i 230 komada prtljaga.
Prem rečima Stiva Versana, osnivača kompanije koja se bavi prodajom aviona Jet Business, avioni ove veličine predstavljaju kategoriju unutar kategorije privatnih aviona, zato što njihova veličina znači da je pristup manjim aerodromima ograničen. Od 1999. do danas prodato je 156 primeraka ovog aviona.
Đ.Ž.