"Nakon pobede zaslužili ste šampanjac. Nakon poraza, šampanjac vam je potreban“, rekao je Napoleon Bonaparta.
Šampanjac je vekovima bio zaštitni znak luksuznog načina života, ali rastuće temperature u Evropi i sve nestabilnije vreme ugrožavaju njegov ukus. Konkretno, njegovo rodno mesto, grad Kampanija, moglo bi da postane nepovoljno za njegovu proizvodnju uprkos činjenici da je 2022. bila rekordna godina za izvoz, sa više od 325 miliona boca šampanjca koje je napustilo granice Francuske, generišući prihod od preko 6 milijardi evra u prodaji, pri čemu su najveća tržišta SAD, Britanija i Japan.
Klimatske promene, međutim, dovode u pitanje budućnost finog penušavog vina napravljenog od grožđa, jer bi ukus šampanjca mogao zauvek da se promeni u bliskoj budućnosti.
Prema izveštaju S S&P Global Sustainable1, suša u Kampaniji će se skoro utrostručiti do 2050-ih, stvarajući ozbiljne probleme za vinograde. Rizik od suše će se povećati sa sadašnjeg nivoa od 16 na 43 (na skali do 100) do 2050-ih, a zatim će se udvostručiti na 88 do 2090-ih - ako se trenutna klimatska politika ne promeni.
Suša nije jedini faktor koji može ometati proizvodnju. Vreme je sve nestabilnije, a poslednjih godina sve su češći požari, poplave i mrazevi. Iako se grožđe može uzgajati u klimi koja se stalno menja, uslovi mogu promeniti razvoj plodova i prouzrokovati štetu.
„Ako je grožđe izloženo veoma ekstremnim ultraljubičastim (UV) zracima, onda će opekotina od sunca oštetiti ukus“, kaže Met Hodžson, osnivač engleske maloprodaje vina Grape Britannia. Istovremeno, kiselost grožđa, koja šampanjcu daje svežinu, takođe može da se promeni, a ljudi iz prve ruke znaju koliki uticaj klimatske promene mogu imati na njihovo poslovanje.
Zbogom uobičajenom ukusu
Nažalost, problemi se nalaze i na nivou berbe. Pre 20 godina berba je bila krajem septembra, početkom oktobra, a sada počinje od kraja avgusta do početka septembra, dok promene temperature čine šampanjac slađim, prirodno. „Imamo toliko sunca i toliko šećera u soku od grožđa da ne moramo više da dodajemo. To za sada nije problem, ali to je nešto o čemu moramo da vodimo računa“, primetio je kritičar šampanjca Tom Hjuson i naglasio da piće sada ima „mnogo zrelije karakteristike“ u svom ukusu.
Budućnost šampanjca
Kuće šampanjca imaju različite pristupe da obezbede svoju održivost u industriji. Taittinger je postala prva kuća šampanjca koja je uložila u englesko penušavo vino 2015. godine, dok Moet Hennessy, sa svoje strane, nema nameru da otvara vinograde u Engleskoj, navodi se u izjavi njenog generalnog direktora Filipa Sausa.
„To može biti nešto novo i nešto lepo, ali ako volite šampanjac u sadašnjem obliku i strukturi, onda treba da znate da bez drastičnih promena piće nikada više neće biti isto. Kada biste morali da birate između nepostojanja i prilagođavanja, šta biste uradili? Bilo bi ludo ne razmatrati alternative, zar ne?“ zaključio je Hodžson iz Grape Britannia.