Sa preko 7.000 automobila u vrednosti većoj od 5 milijardi dolara, garaža sultana Bruneja, Hasanal Bolkijaha, predstavlja najveću kolekciju automobila na svetu...
U njoj se nalaze prilagođeni Ferrari modeli sa noćnim vidom, jedinstveni Lamborghini i egzotični automobili u skoro svakoj zamislivoj boji. Njegov status najvažnijeg klijenta luksuznih automobilskih marki tokom 1980-ih i 1990-ih bio je presudan za opstanak nekih brendova – posebno za Bentley.
Tokom 1980-ih, Bentley je bio u ozbiljnoj finansijskoj krizi. Ipak, sultan i njegov brat, princ Džefri, postali su ključni kupci, trošeći skoro 14,8 milijardi dolara na automobile, uključujući milijarde koje su usmerene ka Bentley brendu za istraživanje i razvoj. U tom periodu, Bentley automobili su se u velikoj meri oslanjali na Rolls-Royce tehnologiju, ali sultanova ljubav prema prilagođenim vozilima donela je jedinstvena rešenja koja su postala standardi u kasnijim serijama.
Sultan je posedovao više od 20 unikatnih Bentley modela, uključujući prototipe i koncepte koji su postali osnova za serijske automobile, kao što su Bentley Dominator SUV, prvih šest Bentley SUV, proizvedenih mnogo pre nego što je Bentayga postojala, Bentley Java, konceptualna verzija koja je prethodila Continental GT modelu, a sultan je imao čak 13 funkcionalnih primeraka Jave, Bentley Grand Prix: kabriolet prilagođen sa pogonom na sva četiri točka, kao i Bentley Silverstone: još jedan u nizu prilagođenih modela napravljenih samo za kraljevsku porodicu Bruneja.
Mnoge inovacije koje su prvi put testirane na sultanovim naručenim modelima kasnije su pronašle svoje mesto u serijskoj proizvodnji, uključujući tehnologije i dizajnerske detalje koje sada smatramo standardnim za Bentley automobile. Osim Bentley brenda, sultan poseduje preko 600 Rolls-Royce vozila, čime je oborio Ginisov rekord za najveću privatnu kolekciju ovog brenda. U kombinaciji sa 380 Bentley modela, kolekcija sultana Bruneja je neponovljiv primer luksuza i automobilskog nasleđa.
Danas je Bentley u daleko boljoj poziciji, sa 13.560 prodatih automobila u 2023. godini i operativnim profitom preko 600 miliona dolara. Međutim, da nije bilo sultanovih milijardi uloženih u ekscentrične, prilagođene modele, britanski brend možda nikada ne bi opstao da postane ono što je danas.